אדריכלות ועיצוב הבית המסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז

04/02/2016 / כללי

אדריכלות ועיצוב הבית מסייעים מאד בקשיי התארגנות לבעלי הפרעות קשב וריכוז. מונח זה שהחל לחלחל לתודעה הציבורית רק בעשרים השנים האחרונות. לרוב, ההפרעות מתגלות כאשר אנשי מקצוע ממליצים להורים לילדים וגם למבוגרים לעבור אבחון מתאים. הפרעות קשב וריכוז מתאפיינות במספר נושאים והיבטים של התפקוד בחיי היומיום. הקשיים הבולטים שאנשים בעלי הפרעות קשב מתמודדים איתם הם קשיי התארגנות, בעיות בניהול עצמי וקשיים בריכוז. מעבר לטיפול המומלץ על ידי המומחים לנושא, ניתן בידיעה מוקדמת על הבעיה, ליצור סביבה ביתית תומכת בעזרת עיצוב פנים בהתאמה אישית לאדם, לילד, להרגלים ולצורה בה הקושי שלו בא לידי ביטוי. כדאי לאמץ כמה רעיונות פשוטים לעיצוב שישפרו ויסייעו בצורה משמעותית, לשיפור בתפקוד היומיומי לקבוצה זו.

לדוגמא, בשל הקושי בהתארגנות, לעיתים קרובות, המפתחות, הטלפון הנייד נעלמים דווקא כשצריך אותם, בשעת הלחץ ביציאה מהבית בבוקר. אחד מהפתרונות החשובים הוא להגדיר וליצור מקומות קבועים לחפצים. מומלץ לבחור מקומות קבועים בחברת אדם נוסף כדי שהמקומות יהיו הגיוניים נגישים ומקובלים. נישה, ארון בכניסה לבית עם מגירות, סלסילות אחסון לנעליים, אפילו שקע להטענת הניידים, בתוספת תאורה נעימה אינם רק פריט עיצובי מעניין, הם עוגן הצלה אמיתי כאשר כל מה שנחוץ לבוקר הבא נמצא במקום אחד.

פינת עבודה או שולחן המחשב הוא מקום קבוע נכון לניירת דואר ומסמכים שונים. רצוי לקיים הפרדה עבור מסמכים הדורשים טיפול. קיימים מיכלים שונים לאחסון ניירת כדוגמת מעמדים צבעוניים עשויים קרטון קשיח או כאלה שעשויים עץ. ארונית מגירות, מגשי ראטן או פלסטיק ססגוניים יהיו בהחלט פתרון נעים למראה ובפרט, סוג של רווחה ושליטה בעומס הניירת. תזכורות חשובות ומשתנות מיום ליום ניתן לכתוב בגיר על קטע קיר הצבוע בצבע לגיר או צבע מגנטי להצמדת ניירת.

דוגמא נוספת, חשובה לא פחות, היא בית שבו יש ריבוי בגירויים עומס ויזואלי או צבעים עזים, כל אחד מאלו ועוד יותר צרוף של כולם יחד יגרמו אי נחת וחוסר שקט. לבעלי הפרעות קשב וריכוז הכלל יהיה פחות זה יותר כפי שאמר האדריכל מיס ון דה רוהה בזמנו. שימוש בצבעים בהירים כמו גם גוונים ירוקים ותכולים מרגיעים ומשפרים את הריכוז. כדאי להימנע מתליית תמונות עם צבעים עזים או שימוש בשטיחים או בבדים לריפוד משטחים גדולים בצבעים כהים. חפצים שאינם בשימוש מפריעים ומהווים מעמסה והטרדה מתמשכת כדאי להיפטר מהם. מומלץ שחפצים שבשימוש יהיו נגישים גלויים ובמקומם הקבוע. לדוגמא, מטבח עם מדפים עליונים פתוחים או ארונות סגורים בזכוכית שקופה יקלו על הבשלנים במציאת המצרכים בקלות ובמהירות.

רצוי לגור במפלס אחד ואם ניתן ליצור חדרים רחבים במחיר של מספר חדרים קטן יותר. הכנסת אור טבעי על ידי פתחים רחבים, בפרט אם הנוף הנשקף הוא ירוק ונעים מרגיעים ומרוממים את מצב הרוח. דלתות וחלונות אטומים מבחינה אקוסטית ימנעו רעשי רקע טורדניים ויאפשרו מצד אחד ריכוז לאורך זמן במשימות שונות, ומאידך, שינה עמוקה ובריאה. במידה שהתכנון הפנימי פועל בשיטתיות בהיגיון המתאים לאנשים הגרים בבית ואינו מסובך, סידור החדר עבור ילד, וביצוע עבודות הבית למבוגר, אינו צריך לגזול הרבה זמן ותעצומות נפש.

 

בכל ההיבטים של תכנון הבית יש לתת פתרון פשוט ומינימליסטי כשמטרת התכנון היא שהבית יהיה מקור לשלווה. יש לערוך ברור במשותף עם האדם עצמו לצורך הבנת הצרכים וחשיבה פונקציונאלית. מתן מענה בעיצוב פנים בהתאמה אישית בבית, הגדרת מקומות והרגלים קבועים, בחירת פלטת צבעים הולמת והקנטת גירויים, יתרמו לשקט הפנימי, להרגשת הביטחון ולשיפור באיכות החיים של בעלי הפרעת קשב וריכוז.

כתבה שהתפרסמה בעלון קשב. מעניין מאד
ולא פחות חשוב מאד
עיצוב הבית המסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז