אבנים עם לב זהב

מטבח הוא ללא ספק הלב הפועם של הבית. ובתור שכזה הוא מאגד בתוכו שלל תפקידים ומשימות. אחסון מצרכים, כלים ומכשירי חשמל שונים, הכנה, בישול, אפייה וחימום . לצד המטבח או בתוכו יהיה משולב גם אזור האכילה.
הרגלי האחסון ההכנה והבישול במטבח הם אוניברסליים מחד גיסא ומאידך גיסא הם מאד אישיים. יש משפחות עם ילדים צעירים או אלו המרבים לארח עבורם ניתן לתכנן אזור אחסון רחב ונוח. יש שאוהבים לבשל בכמה שעות את כל הארוחות לכל השבוע, עבורם כדאי לתכנן כיריים רחבות במיוחד המשמשות למספר סירים רחבים בו זמנית. תנור רחב לבישול של כמה תבשילים יחד ואחסון נוח במקפיא לשמירת האוכל המוכן. לאוהבי אפיית הלחם בייתי מומלץ להוסיף תנור להתפחה במקביל לתנור האפייה ומשטח עבודה נוח ללישה ורידוד. לאוהבי היין אפשר לשלב מקרר יינות בנוסף למקרר הביתי. ולכן תפקידה של האדריכלית או המעצבת בתכנון החללים בכלל ובתכנון חלל המטבח בפרט לשאול שאלות מקדימות לברור מדוקדק של הצרכים, ההרגלים והחלומות, ולהתאימם לאנשים החיים בו ולתקציבם.
כך בדיוק התחלנו את תהליך התכנון במטבח זה. נפגשנו, דיברנו המון, גלגלנו את הרעיונות במוחנו תוך הבנת הפרופורציות בהדמיות של החלל בתלת מימד. בתהליך למדנו את האופציות, העמקנו בקטלוגים באינטרנט וכיתתנו רגלנו בחיפוש ושיטוט בחנויות שונות. תוך כדי העבודה המשותפת היו לנו שיחות רבות בהן הכרנו בצורה טובה יותר והגענו להבנה של מה נדרש ומה נוכל לממש במסגרת התקציב.
יוצאים לדרך
הייתה התרגשות ושמחה גדולה כאשר נקבע מועד תחילת העבודות ויצאנו לדרך, כי ידענו שכל עמלנו המחשבות והלבטים מגיעים לכלל מימוש וסיום מוצלחים. משך כל זמן התכנון בעלת הבית העלתה תהיות רבות באשר לחוזק הקירות כיוון שהבית נבנה בשנות השלושים במאה הקודמת! ובפרט לגבי הקיר המשותף עם חדר המגורים. היא העידה שהקיר מתפורר כאשר תוקעים בו מסמר. הקבלן שנבחר לביצוע העבודות הפירוק וההכנה איש עם הרבה ניסיון בתחום אמר "נעשה מה שצריך". פה המקום לפרט קצת על הבית שנמצא בשכונת קריית שרה שעל הר כנען בצפת.
קריית שרה
(מתוך אתר http://www.yoaview.com/Yoaview/SITE/- בדד לעד שרה לוי)
בפסגתו של הר כנען שוכנת שכונת קריית שרה בצפת. השכונה נקראת על שם גברת שרה לוי לבית אדלר ילידת אוסטרליה אישה בעלת אמצעים שרכשה בשנת 1933 ממיטב כספה מטעמים ציוניים 200 דונם מאדמות ההר. כל זאת כאשר ברובע ההיסטורי של צפת מרוכזים בצפיפות כאלפיים יהודים וכעשרת אלפים ערבים. היא בונה מבנה מרכזי המוסב לבית מלון ובתי מגורים בשכר דירה סמלי לתושבים מצפת ולאומנים. בניית השכונה שינתה את קו הרקיע של הר כנען. גם במהלך המרד הערבי 1936 ובמלחמת העצמאות לא נטשה את ההר והייתה לעזר ללוחמים שהשתכנו במלון. לימים הוקם מלון כנען ספא על המלון של שרה. חלקת קברה מצוי בתוך גן שטיפחה לצד המלון. היא ציוותה את נכסי דלא ניידי שבבעלותה לקרן הקיימת לישראל. וכך בתי השכונה נרכשו ע"י אנשים פרטיים.
ונחזור למטבח שלנו ולקיר המתפורר… ובכן, העבודות החלו, המטבח הישן פורק, הריצפה הוחלפה בוצעו חציבות לנקודות חשמל חדשות. תוך כדי ההכנות אני מקבלת טלפון "הקיר המתפורר הוא קיר אבן טבעית" ואני בצידו השני של הקו "אני מגיעה…" מה שאנו מבינים הוא שנגלה לעיננו קיר אבן בן יותר משמונים שנה. האבן השתמרה בצורה מלאה תודות לטיח דק (המתפורר…) שכיסה אותה. צבע האבן מעיד כי זו אבן מקומית שנחצבה והובאה לאתר ממרגלות ההר. כנראה שמרבית חומרי הבנייה נחצבו מקרבת מקום על מנת לחסוך בעלויות. חשפנו את הקיר כמה שהיה ניתן בין האבנים מרחנו חומר מילוי וכיסינו בשכבת סילר שקופה להגנה על האבן. למעשה, חשיפת האבנים בקיר התאימה לתכנית המקורית שהשאירה קיר זה פנוי לצורך מעבר מצד אחד ופתיחת דלת המקרר מצידו השני.
אין מילים לתאר את שמחת הגילוי של הקיר המעניין והאותנטי שהביט בנו כשלצידו מונח סיפור גאולת האדמות והציונות בבנייתה של השכונה. אכן יש אבנים עם לב זהב.

לפני השיפוץ המקרר עמד כאשר מאחוריו נישות מדפים שהגישה אליהן הייתה כמעט בלתי אפשרית
20140918_132225

אחרי השיפוץ הנישות נסגרו לארון ויטרינה לכוסות תה קפה וחפצים יפים.
IMG_0449