הכן ביתך לחורף

12/01/2016 / הבלוג, טיפים

"נעים פה כל כך" – משפט זה נאמר לעיתים כשנכנסים למקום בו התחושה נוחה ונעימה. תחושת נוחות נעימה זו נובעת ממספר גורמים המשפיעים עלינו בו זמנית. ההשפעה הפיזית של האקלים השורר במקום וההשפעה הויזואלית של מה שאנו רואים סביבנו.

מקובל שאדם מרגיש נוח בסביבה בה יש לחות גבוהה, כמו בשפלת החוף, בטמפרטורה שאינה נמוכה מ- 18 מעלות בחודשי החורף, ואינה עולה על 24 מעלות בקיץ. בסביבה יבשה כמו הנגב, טמפרטורת הנוחות הסבירה מגיעה בקיץ עד 26 מעלות. בחורף הטמפרטורה יורדת אל מתחת לתנאי הנוחות ועלינו לחמם את החללים הפנימיים, בעוד שבקיץ הטמפרטורה עולה ויש לקרר את החלל.

חימום או קירור של החללים הפנימיים לרמת הנוחות, תורמים לשיפור בהרגשה ובתפקוד ויוצרים תנאים טובים למנוחה ושינה. על מנת להבטיח שהתנאים הנוחים יישמרו ביעילות בחלל הפנימי כולו, יש לבודד את הקירות החיצוניים ואת מעטפת המבנה כולה בבידוד תרמי. הבידוד התרמי, בנוסף לשמירת התנאים, מונע היווצרות עיבוי, בפרט במשטחים אטומים כמו זכוכית וקרמיקה, וכתוצאה מכך מעכב התפתחות פטריות ועובש. במקום מבודד כיאות החום "יברח" פחות, משמע חיסכון בצריכת האנרגיה, בכסף, בחימום ובקירור. לא זו בלבד, אלא שבידוד תרמי מתאים יפחית את הצורך בהפעלת אמצעי חימום או קירור, ויתרום להרגשת נוחות גם בימים בהם אין צורך באלה.

בידוד תרמי מושג באמצעות שימוש בחומרים מבודדים במעטפת המבנה כולה: קירות חיצוניים, גג, ריצפה ופתחים. לדוגמא, את פתחי החלונות מבודדים באמצעות זיגוג כפול, את הקירות החיצוניים בחומרים כמו לוחות פוליסטירן מוקצף (קלקר) בעלי בידוד תרמי גבוה בעובי של 2-3 ס"מ בלבד, וטיח תרמי.

בכל הנוגע לחימום וקירור החלל קיימות שיטות רבות. האפשרות המועדפת לקירור הבית היא ע"י מיזוג, בעוד שבחימום לשימוש הביתי האפשרויות רבות ומגוונות, הן מבחינת שיטת החימום והן מבחינת מקור האנרגיה – חשמל, גז, עץ, סולר או נפט.

בשנים האחרונות המזגן הוא האמצעי הנפוץ ביותר לקירור ולחימום. הסיבה העיקרית היא שהוא זמין ואין צורך ברכישת מכשיר נוסף לחימום. בנוסף מחיר ההפעלה נמוך יחסית, הוא בטוח לשימוש, יעיל בחימום האוויר גם כאשר הטמפרטורות בחוץ נמוכות יחסית, מה שלא היה נכון בשנים עברו, וזאת תודות לשיפורים שנעשו. החיסרון הבולט של מזגן טמון בכך שהוא מוציא אוויר חם שלעיתים אינו נעים לשוהים בחדר.

באשר למכשירים כמו מפזרי חום או רדיאטורים ניידים המחוברים לחשמל, עלותם אומנם נמוכה, אך הם זוללי חשמל ויש להקפיד על כללי זהירות בשימוש בהם.
לימון ועוגיות

קמין בבית אמנם מיועד לחימום, אולם למראה הקמין יש גם חשיבות עיצובית במהלך כל השנה. ניתן לעצבו בחלל כקמין מובנה או לשלבו כפריט עצמאי. החום ומראה האש המופצת מהקמין נעים ומרגיע. מקורות האנרגיה לקמין הם נפט, סולר, גז ועץ. העלייה הדרסטית במחירי הדלקים הביאה לכך שהעץ הוא החומר הזול ביותר לשימוש בקמין (כעלות הפעלת מזגן). לצד היתרונות של העץ יש גם חסרונות – הצורך במקום אחסון למלאי העצים, והצורך להזין עצים לתוך הקמין. לעיתים אף נחוש בריח עץ שרוף.

מערכות הסקה מרכזית מותקנות עם משאבת חום שמחממת מים. המים מוזרמים בצינורות בשתי אפשרויות – או לכל משטחי הרצפה או לרדיאטורים בכל חדר. החיסרון במערכת זו היא עלותה הגבוהה. בשיטה זו החום מתפזר בכל הבית, כולל חימום מי המקלחת. החום מתחיל מלמטה ומחמם כך את כל החלל ועלות ההפעלה סבירה. קיימים פתרונות חכמים להוזלה בעלות מערכת ההסקה, ע"י חיבור מערכות הסקה למזגן הקיים בכל בית, ללא צורך במשאבת חום ייעודית. כך ניתן ליהנות מיתרונות ההסקה בעלויות התקנה והפעלה נמוכים יותר.
ישנם גם פתרונות חימום מעוצבים כדוגמת לוחות זכוכית מחוסמת צבעונית. הלוח מחומם באמצעות אינפרא אדום ומתחבר לשקע חשמלי רגיל. הלוח ניתן לתלייה או העמדה על הרצפה, צריכת החשמל נמוכה, ורמת החום על המשטח בטוחה למגע של ילדים ומבוגרים.

מאחלת לכם חורף חם ובריא,