סיפור של עסק – עיצוב חללים עסקיים

03/07/2014 / כללי

מודה שאני חוטאת מידי פעם בצפייה בתכניות ילדים בחינוכית. טוב, ככה זה כשיש זאטוט בן 9. אך הפעם תכנית הקרויה "החפרנים" ענתה לי בדיוק על הצורך בהסבר משכנע על מה שכבר ידעתי באופן אינטואיטיבי. נאמר בתכנית שמחקרים מוכיחים כי הדרך הטובה ביותר לשכנע היא באמצעות סיפור. אז הם שכנעו את המשוכנעים …עם סיפור קל להזדהות. סיפורים מטשטשים את החשיבה הביקורתית, מסקרנים, סוחפים את הדמיון ושותלים בו את מוסר ההשכל. כך, באווירה הנוצרת המסר עובר בעקיפין ונטמע באופן חוויתי.

ובעניין עיצוב העסק, סיפור העסק הוא כל הסיפור. כל בעל עסק יודע היטב מה הוא מציע, את טיבו ואיכותו של המוצר או השירות. אולם, כיצד ניתן, בדרך בלתי אמצעית להעביר את הערך המוסף, את הסיפור של העסק אל תוך המבנה הקירות והתחושה בחלל העסק? ראשית, יש לשים לב למיקום העסק ביחס לסביבה כדי שלא יהיה נטע זר בסביבה שאינה מתאימה. לדוגמא, משרד עורכי דין או קליניקה של מטפלים כדאי שיהיו באזורים שקטים יחסית. שנית, כדאי, כבר במבואה החיצונית, לטעום טעימה קלה מהאופי של העסק באמצעות שלט כניסה בו מספרים את סיפור העסק או סיפור אישי הקשור לעסק, או משפט מאפיין להשראה. החיבור הוא מיידי ומשכנע!

מיד עם הכניסה לחלל העסק, בעסקים רבים, יש לובי או אזור המתנה. מומלץ להשקיע בפרטי התכנון של אזור זה מכמה סיבות: למעשה, אזור הלובי הוא המראה הראשון שנקלט בעיני כל נכנס, הרושם הראשוני חשוב ומעורר סקרנות. ויותר מכך, בעת ההמתנה מביטים סביב ולכן רצוי להביא לידי ביטוי ויזואלי את סיפור העסק. ככל שהסיפור ייראה וייתפס נכון הוא ישכנע באופן מדויק יותר. לדוגמא, קווים עגולים ורכים של שולחן ,דלפק, מדפים כיסאות, הנמכות תקרה עם תאורה ודירוג לתאורה ממוקדת יוצרים אווירה וסיפור של עסק רגועים המתאימים במיוחד לקליניקה של מטפלים או לחנות מעצבי שמלות כלה. קווים ישרים של ריהוט ותאורה גבוהה כיתוב שם העסק בקיר המבואה יוצרים מראה וסיפור של עסק מתוחכמים מתאימים במיוחד למשרד עורכי דין.

בכל עסק שיש לו מיתוג, או לוגו, צבעי הלוגו וצורתו הם חלק מסיפור העסק. בתהליך המיתוג ובניית הלוגו משקיעים חשיבה עם מעצב גרפי, ולכן במידה שהמיתוג מוצלח הם יכולים להשפיע בפיתוח הביטוי הוויזואלי של עיצוב החלל העסקי. כלומר, להמשיך באותו ביטוי או שפה הן בצורה והן בצבעים גם בעיצוב החלל. כך מתקבלת נראות שונה וייחודית המבדלת את העסק הספציפי משאר העסקים הדומים לו ומושכת את קהל היעד. לדוגמא, אם המיתוג לעסק מסוים הינו שם העסק הכתוב בגופנים באנגלית בצורת אותיות מסולסלת בצבע כתום תפוז יש בבחירה הזו אמירה של חיבור אישי ויצירתי בעל אופי חם. עיצוב חלל העסק יכול להיות עם אופי מגוון ואקלקטי, תאורה תלויה תוך שילוב של ריהוט חדש לצד ישן או מחודש המביע את היצירתיות של בעל העסק. ניתן לשלב במינון נכון פריטים בצבע כתום.

בחלל העסק יש לוודא שהפרטים החשובים לתפקוד העסק, להתנהלות, לציוד הנלווה, אחסון ועוד, עונים על הצרכים. לכל עסק הפרטים החשובים לו. לדוגמא: בחדר הטיפולים של רופא יש ציוד רב: מיטת בדיקה, שולחן עבודה לרופא עם שני מקומות ישיבה נוספים, כיור שטיפת ידיים, תאורה טובה ובפרט מעל מיטת הבדיקה, ארון אחסון, נקודות תקשורת וחשמל נקודות בית תקע להטענה של מכשירים שונים , משקל ועוד.

מגמות עיצוב, חומרים חדשים, מקורות השראה מהארץ ומהעולם, הם בסיס מעולה בכלל, ולעיצוב העסק בפרט כיוון שדווקא בחללים עסקיים ניתן למתוח את גבולות העיצוב וע"י כך לייצר את השוני והחדשנות .

עיצוב חלל העסק מזמין את הנכנס בטעימה מהמוצר או מהשירות, מייצר חוויה ויזואלית אותנטית, נראות ייחודית ושונה מן המוכר, מספר את סיפור העסק ומשכנע בטעימה נוספת. בהצלחה בעסק!